Creatie van een multifunctionele website
Het centrum combineert een Wadden Experience, Zeenhondencentrum (voorheen Pieterburen), educatiecentrum, kennisdeling en wetenschappelijke functies in één. Om dit brede palet aan functies en doelgroepen te bedienen, was er behoefte aan een compleet nieuwe website die klaar is voor de toekomst.
Kabinetsformatie
Diverse doelgroepen
Het WEC heeft te maken met een divers scala aan doelgroepen, variërend van gezinnen en natuurliefhebbers tot zakelijke partners, onderzoekers en internationale studenten. Het was een uitdaging om deze uiteenlopende doelgroepen ieder op een toegankelijke en inspirerende manier aan te spreken. Daarnaast moet de website direct kunnen bijdragen aan de primaire doelen van het WEC, zoals ticketverkoop, kennisdeling en donaties, terwijl ook ruimte wordt geboden voor educatie en wetenschappelijke activiteiten.
Doelstelling
Omdat het de website van een Experience centre is, moest de website tot de verbeelding spreken. Met visuele blokken, inspirerende animaties en een prettige customer journey. De veelzijdigheid van het centrum, het wad en haar bezoekers moesten allen centraal komen te staan. Naast het inspireren en informeren van bezoekers over activiteiten, onderzoek en de unieke waarde van de Waddenzee, heeft natuurlijk de opvang van zeehonden (voorheen het Zeehondencentrum Pieterburen) en het zeehondenziekenhuis een prominente plaats op de website.
Buiten de beleving en het enthousiasmeren van potentiële bezoekers is de voornaamste taak van de website het verkopen van tickets van uiteenlopende activiteiten (WEC bezoek, groepstickets, evenementen, activiteiten). Daarnaast is het WEC de werkplaats van de wadden waar scholen, universiteiten, wetenschappers, leerlingen en studenten samenkomen om meer over de Waddenzee te leren. De website van het WEC heeft een actieve rol om al deze partijen (en meer) samen te brengen in de buitendijkse locatie in Lauwersoog.
Een digitale Waddenervaring
De nieuwe website voor het WEC biedt inspirerende digitale ervaring. Het ontwerp, in lijn met de huisstijl en illustraties van G2k (Groningen), wordt versterkt door subtiele animaties die de eb- en vloedbewegingen van de Waddenzee nabootsen. Deze animaties lopen als een rode draad door de website, van de header tot de footer, en zorgen voor een unieke beleving. Kijk ook vooral even naar de footer hoe het zeehondje zijn nieuwsgierige kopje toont. 🙂
Het ticketverkoopsysteem (CM), maakt het eenvoudig om tickets te kopen voor de vele activiteiten en evenementen die het WEC aanbiedt. Dit systeem biedt niet alleen gebruiksgemak, maar ook de flexibiliteit om externe activiteiten en samengestelde arrangementen aan te bieden.
Een bijzondere kidspagina
Speciaal voor de jongste bezoekers is er een interactieve kidspagina ontwikkeld. Hierin duiken kinderen steeds dieper in de wereld van de Waddenzee door te scrollen. Elke sectie heeft een eigen kleurenschema dat lucht, strand, zee en diepzee symboliseert. Dit visuele avontuur combineert speelsheid met educatie en nodigt kinderen uit om op ontdekkingstocht te gaan. Het resultaat is een betoverende digitale ervaring die jonge bezoekers betrokken houdt.
Digitaal toegankelijk
De website combineert een breed scala aan functionaliteiten met een toegankelijk en gebruikersvriendelijk design, volledig in lijn met de WCAG 2.1-normen. Met deze nieuwe website is het Werelderfgoedcentrum de Wadden klaar om haar bezoekers te verwelkomen en hen de waarde te laten inzien van de unieke schoonheid en waarde van ‘onze’ Waddenzee.
















