Het wad beschermen door de liefde voor het wad te delen
De Waddenvereniging streeft naar het behoud van het Waddengebied én naar het bevorderen van de belangstelling voor de bijzondere waarden van het gebied. Beschermen en delen dus. De website die we gezamenlijk hebben gemaakt, balanceert tussen het communiceren van de kwetsbaarheid van het gebied enerzijds en het enthousiasmeren van mensen om het Waddengebied te gaan ervaren anderzijds. Want.. met het ervaren van het wad komt de liefde vanzelf. En.. met liefde voor het wad volgt de wil om te beschermen vanzelf.
Kabinetsformatie
Vertaling naar een website
Wat is de ideale werkwijze voor het realiseren van een website zoals die van de Waddenvereniging? Een website die de urgentie van kwetsbaarheid, het delen van hard werk, het tonen van liefde en een bezoek aan het wad stimuleert? In een project als deze werken we als volgt:
- je organiseert een kick-off meeting
- je definieert je (belangrijkste) templates
- je ontwerpt een bouwtekening (functioneel ontwerp)
- je bespreekt deze bouwtekening totdat alles klopt
- je ontwerpt een website in de geest van de Wadden die de bezoeker hongerig maakt
- en dan werk je een aantrekkelijke, gebruiksvriendelijke en fijn werkbare website in de techniek
Dossier opbouw
De Waddenvereniging werkt aan vele dossiers tegelijkertijd; het tegengaan van gaswinning en een troebele Waddenzee, de impact van militaire oefeningen verminderen, zoutwinning stoppen, het opruimen van afval, etc. Je begrijpt dat dit helaas langdurige projecten kunnen zijn. De Waddenvereniging heeft nu volop gelegenheid op haar website om per ‘dossier’ uit te leggen wat ze doen, waarom ze dat doen, wat de risico’s zijn en wat de feiten zijn. Ook kunnen individuele nieuwsberichten en artikelen gemakkelijk en overzichtelijk aan een dossier worden gekoppeld. Het ontsluiten van informatie is nu dus volledig en overzichtelijk voor de gebruiker.
Keuze in taken
De voormalige waddenvereniging.nl kende een zeer uitgebreid menu. Mooi dat je als bezoeker keus hebt, maar moeilijk als bezoeker om een keus te maken. Samen met het communicatieteam van de Waddenvereniging hebben we er voor gekozen om focus aan te brengen in de toptaken: dossiers (het harde werk), kennismaken (de harde werkers), meehelpen (steunen), ontdekken (liefde voor het wad), contact (open naar iedereen), zoeken (hulp baken) en doneren (zonder steun, minder bescherming).
Jan Loman
Ontwerpen Jan Loman heeft in 1963 een logo ontworpen en daarbij een treffende huisstijl gemaakt. In de herkenbare stijl zie je allerlei vormen terug die aan stroken van de Wadden doen denken. Dit hebben we doorgetrokken in het ontwerp van de website en daarbij geheel in de geest van Jan’s ontwerp, nog een iconenserie toegevoegd.
Eenmalig doneren
Bedrag, betaalmethode, akkoord met de voorwaarden en betalen. Makkelijker konden we het niet maken!