Wat doe je? Wat is je DNA? Waarom moet je klant bij jou komen?
Een simpele vraag, maar soms lastig te beantwoorden voor Scheepswerf Talsma. Scheepswerf Talsma is heel erg snel gegroeid. Het bedrijf heeft alle kansen gegrepen die zich voordeden. Het ondernemersbloed kroop (en kruipt) waar het niet gaan kan. Dat resulteert in een snel groeiend bedrijf, maar ook in een bedrijf die aan de buitenwacht niet meer altijd goed kan uitleggen waar men voor staat en wat er voor wie in de essentie gedaan kan worden. Wij mochten de communicatie-puzzel gaan versimpelen, zodat klanten en doelgroepen de puzzel zelf kunnen gaan leggen.
Kabinetsformatie
Over divisies en een internationaal allure
Vele type klanten, type diensten, type boten en type werkzaamheden. Van lokale scheepswerf in Heeg naar internationale shipyard (en meer), opererend vanuit Franeker en Groningen. Voor medewerkers/ vertegenwoordigers van Scheepswerf Talsma was het lastig om aan haar klanten te vertellen wat er zoal niet allemaal mogelijk was. Ook is het werken aan Superyachts een volledig andere wereld dan het repareren van een binnenvaart schip, zowel in type werk als in de doelgroep. En beide zijn hartstikke welkom en dus moeten ze dat beide (blijven) voelen.
Om ieder segment/doelgroep te benaderen en uit te leggen wat er mogelijk is, zijn er vijf divisies bedacht die in de kern wezenlijk van elkaar verschillen in; doelgroep, dienst, type werkzaamheden, type boten of in een combinatie van deze factoren. Vanuit alleen de kapstok ‘Scheepswerf Talsma’, naar ‘Talsma Shipyards’, met vijf divisies:
- Talsma Shipbuilding
- Talsma Constructions
- Talsma Ship Repairs
- Talsma Superyachts
- Talsma Specials
In het beeldmerk heeft het ‘oude’ vlaggetje een minieme make-over ondergaan. De focus is gelegd op beeld en typografie. De typografie is stoer, bold en passend bij het karakter van Talsma. Fotografie idem.