Veiligheid en eenvoudig klagen voorop

Naar verwachting zullen er tenminste 175.000 klachten over de eindexamens worden ingediend

De gunning van de opdracht door het LAKS was een klassiek David vs. Goliath verhaal. Als de Staat mochten we ons opmaken voor een ronde pitchen tegen het in 44 landen gevestigde Capgemeni. De underdog tegen de IT gigant. Wetende dat examenklacht.nl in de jaargang 2017 is gehackt, betekent dat je weet dat je voor een uitdaging komt te staan om, IT hofleverancier van de (semi-)overheid, Capgemini aan de kant te zetten.

Belangrijke waarden voor de opdracht zijn: veiligheid, optimaal werkende database, material design en een simpele user interface. Ten aanzien van de laatste twee wensen kan de Staat van Creatie vanuit eigen expertise meer dan voldoen en alvast de eerste steen richting Goliath werpen. Om aan de eerste twee eisen te voldoen heeft Netsupport een innovatief technische procesflow geschreven, waar we wegens veiligheid geen details over kunnen prijsgeven. Al met al een doordacht website design en een top-notch beveiligingsstructuur waarmee Goliath de strijd verloor.

Kabinetsformatie

  • Avtar
  • Avtar
  • Avtar
  • Avtar

Het maken van de site besteedden we graag uit aan De Staat van Creatie. Zij hebben binnen extreem weinig tijd, onze -soms best vaag verwoordde – wensen omgezet in een prachtige site. Jetze reisde op en neer tussen Friesland en Utrecht om bij te sturen wanneer nodig. Bijzonder was de bereidwilligheid en het vermogen om plotseling ontstane nieuwe en vreemde wensjes op te nemen en te verwerken in de site. Zelfs toen de site al bijna af was, kwamen we met aanpassingen. Dat bleek geen probleem. We danken De Staat voor hun bijzondere staat van dienst, creativiteit en flexibiliteit. We hebben nu een vrolijk versierde klaagmuur die even robuust is als de stenen variant in Jeruzalem.


Avtar

Louis Stassen - Beleidsmedewerker LAKS

Material design
een designfilosofie voor de toekomst

Material design is een designfilosofie voor de toekomst. Matias Duarte (Google) gebruikt materialen die we nu al kennen (vierkant wit vlak, cirkel als knop) om een design te ontwikkelen dat logisch is, natuurlijk oogt maar ook futuristisch aanvoelt. Zijn filosofie hebben wij toegepast op het ontwerp, in navolging van de wens van LAKS-bestuurslid Jente Koopmans.

Om aansluiting te vinden bij de doelgroep eindexamenkandidaten, hebben we de material designfilosofie aangevuld met een thema van spookjes. Tarek over zijn schepping: “In vormgeving zoeken we vaak naar symboliek of een manier om een element van het concept uit te vergroten en vorm te geven, abstract of concreet. Een examenvraag is behoorlijk abstract en moeilijk in een vorm te vatten. In examenklacht.nl symboliseren de spookjes en andere figuren de examenvragen en opdrachten. Allen verschillend. Soms een beetje vreemd, soms grappig en soms ingewikkeld. Door deze kwinkslag maken we het onderwerp wat luchtiger en geven we het geheel een aantrekkelijke vorm.”

Buiten de sfeer die is gecreëerd is de user interface ontzettend belangrijk. Met één klik op de knop is de scholier op het klachtenformulier (meerdere ingangen), examenrooster, antwoordenformulier en kan hij/zij zijn/haar cijfer berekenen. Hetgeen we immers willen is dat als een scholier een klacht wil indienen dat hij/zij deze dan ook gemakkelijk kan indienen, zodat hij uiteindelijk bij dhr. Slob op het bordje beland.

Spookjes en monsters

De spookjes en andere figuren symboliseren de examenvragen en opdrachten. Allen verschillend. Soms een beetje vreemd, soms grappig en soms ingewikkeld.

SWIPE ‘MSWIPE ‘M
slide

slide

slide

slide

Verplaatsen in de VMBO’er, havist en VWO’er
Focus op taalgebruik

Een extra complicerende factor in dit project is de doelgroep. Het LAKS is er voor alle scholieren van het vmbo tot het vwo uit alle regio’s van ons koninkrijk. Als ‘volwassen’ professional vergt dat dus een verplaatsing in de wijze waarop je deze doelgroep aanspreekt. Duidelijke communicatie, waarin begrijpend lezen de boventoon voert. Zo is er met name in het klachtenformulier naast een duidelijke omschrijving per invoerveld af en toe een informatie ballonnetje bijgevoegd waarin meer duidelijkheid wordt geschept over het betreffende onderwerp. Alles om de barriere van het doorgeven van de klacht zo laag mogelijk te houden.

Mobiel is koning

80% van de scholieren wil direct na zijn examen klagen. In ons ontwerp is mobiel leidend.

SWIPE ‘MSWIPE ‘M
slide

slide

slide

De database is het juweeltje van examenklacht.nl
De database is het juweeltje van examenklacht.nl

BAM! Resultaten

3

Creatieve feedback rondes

4

Maanden voor realisatie

154060

Klachten in 2019

Niks te klagen op je nieuwe website?