backalle blogberichten
Blog

De oplichters van Domein online

Avtar
Geschreven door
Tarek Laarif
Minister van Creatie

De oplichters van Domein online

Onlangs kreeg ik een telefoontje van een van mijn allereerste klanten. De eigenaar van Cafe de Fantast in Jirnsum. Als er vroeger iets met zijn computer was of er moest een postertje komen van een lokale artiest dan mocht ik dat voor hem doen. Hij is nog steeds klant en als er computergerelateerde zaken voorkomen belt hij mij nog altijd.

Zo ook deze keer. Hij werd gebeld door Samantha Bakker van Domein Online. Zij belde hem met de boodschap dat de domeinnaam Cafedefantast.com geclaimd was door een bedrijf uit Drenthe met dezelfde naam. En omdat hij eigenaar is van de domeinnaam cafedefantast.nl mag zij hem het unieke aanbod doen om toch nog eigenaar te worden van de .com domeinnaam. Want volgens Samantha heeft hij het eerste recht omdat hij ‘er eerder was’.  Dit is natuurlijk grote lulkoek van Samantha. De kosten voor deze domeinnaam waren maar €45,-. En dit is een vanafprijs. Voor een kleine meerprijs zorgen zij ervoor dat het netjes wordt doorverwezen.

Een .com domeinnaam registeren kost normaal tussen de 10 en de 15 euro, dus Samantha is eigenlijk een grote oplichter. Heel plat gezien doen ze volgens de wet niets verkeerd, ze verkopen alleen een product voor veel te veel geld aan een nietsvermoedende ondernemer. Een rondje bellen levert al snel heel wat duiten op. En dat ieder jaar weer!

Na een zoekactie op Samantha Bakker vond ik deze website. Erg handig voor als je door een nummer bent gebeld en niet zeker weet of het oplichters zijn of niet.  Jammer genoeg zijn deze oplichters nog steeds behoorlijk actief.

Het is eigenlijk een beetje  zoals vroeger, ga niet zomaar in zee met vreemde personen! En denk een beetje na 🙂

Image
Image

Persoonlijk schieten hiervan mij de tranen in de onderbroek (een veel gebruikt spreekwoord bij ons in de familie). Zo’n kleine markt, waar je dan toch niet origineler kan zijn dan het kopiëren van een van je weinige concurrenten. Als ondernemer wil je graag vertrouwd overkomen naar je potientiële klanten, maar toch zeker ook authentiek en origineel?

 

Vaar je eigen koers

Als bedrijf moet je altijd proberen je eigen koers te varen en niet in iemand anders zijn slipstream mee te liften. Dit maakt je sterker als merk, leuker voor je klanten en bovendien kan het niet anders dan dat je er zelf gelukkiger van wordt.

Als ik een nieuw design maak, kijk ik absoluut naar wat anderen gemaakt hebben, ik probeer ook dingen uit met vormen die ik ergens gezien heb en voor mijn webshop Shirtwinkel Halvegaren maak ik ook wel eens een mooie parodie. Je laten inspireren is iets anders dan het overnemen. Tijdens mijn ontwerpproces maak je keuzes, laat je dingen gaan, bedenk je nieuwe ingangen. Hierdoor vind je altijd weer een weg die leuker bleek dan dat je vooraf had kunnen bedenken. Als deze bovenstaande 3 bedrijven eens 1 avondje met een kratje pils waren gaan zitten hadden ze zeker weten iets leukers en vooral iets authentieks kunnen bedenken.