Naam en huisstijl vervoerder Noordoost Fryslân

Vanaf een wit canvas tot de eindbestemming
gepost op door Tarek Laarif | Minister van Creatie

Soms komen er opdrachten voorbij waarbij je vanaf het allereerste begin mag aansluiten. Opdrachten waarvan zelfs de naam nog bedacht mag worden. Dat zorgt voor een extra uitdaging, want naast een huisstijl is ook de naam van een organisatie van doorslaggevend belang. De Staat mocht deze uitdaging aangaan voor een nieuw vervoerssysteem in acht gemeenten in Noordoost-Fryslân.

Met het nieuwe vervoersysteem kunnen inwoners die niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen toch van A naar B komen. Ook voor mensen die in regio’s wonen waar het openbaar vervoer niet dekkend is, kunnen zij reizen met het nieuwe vervoerssysteem. De reden waarom dit in Noordoost Fryslân nu anders georganiseerd wordt dan voorheen is omdat de overheden het openbaar vervoer in de toekomst – als de bevolking vergrijst én voorzieningen gecentraliseerd worden – willen faciliteren en betaalbaar willen houden. Iedereen die dat nodig heeft kan gebruik maken van vervoer, al is dat in de toekomst misschien wel op een andere manier dan zij zelf vooraf dachten.

Het vervoersysteem is een initiatief van de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradiel, Ferwerderadiel, Kollumerland c.a., Tytsjerksteradiel, de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog en de provincie Fryslân. De organisatienaam en bijbehorende huisstijl die bedacht moest worden zou op tal van uitingen komen, maar vooral erg zichtbaar zijn op de weg: taxi’s en busjes.

Je start dus letterlijk met een wit canvas

We kwamen in een brainstormsessie tot een aantal gegevens:

  • Vervoer brengt je van A naar B.
  • Je kunt ook opstappen: zo stap je in bij andere reizigers.
  • Het moet Fries zijn.
  • De naam en uitstraling moet de gun- en funfactor bevatten.
  • De domeinnaam moet nog vrij zijn.
  • De uitstraling is vrolijk, persoonlijk en vernieuwend.

Dit leverde ons de volgende namen op:

 

Hieruit werd unaniem de winnaar JoBinDer verkozen. Vrij vertaald in het Frysk: U bent er! Een aansprekende naam die vrolijk klinkt en zich focust op het einddoel. Het brengen van de reiziger naar zijn eindbestemming. De chauffeur laat je uit en zwaait je uit: “JO BIN DER!”.

Wij houden van typografische logo’s. Logo’s waarin de oplossing wordt gezocht binnen de typografie. Een goed voorbeeld hiervan is FedEx. In het Fedex logo zit in de witruimte een verrassing verstopt. Iets wat hun kernwaarden blootlegt. Je moet even kijken, maar tussen de E en de X zit een voorwaartse pijl verstopt. Zij brengen hun pakketjes ook van A naar B. 

Voor Jobinder wilden wij ook een typografisch grapje vinden. In dit proces sneuvelen tientallen schetsen en logo’s die het nét niet zijn. Er zijn namelijk zoveel ‘wegen’ die leiden naar een logo, maar niet veel die precies het juiste snaartje raken. Het is namelijk belangrijk dat er niet alleen mensen van A naar B worden gebracht, maar het kan ook zo zijn dat er onderweg nog iemand wordt opgepikt. Deze nieuwe reiziger moet misschien wel naar C.  Één van de logo’s die het net niet geworden is heeft wel een leuke typografische oplossing. Het symboliseert een remmende taxi. Bij de eerste letters is de taxi nog op snelheid, waarna hij afremt en zijn eindbestemming – de punt- bereikt.

In deze bovenstaande oplossing mistte het groepsvervoer en de gedachte van A naar B via eventueel station C. De kleuren waren we al wel blij mee. Blauw en groen stralen vertrouwen en zekerheid uit, het geel staat voor vrolijk en een beetje eigenwijs. 

Het eindresultaat

De witruimtes in de letters zijn stippen op een kaart. Locaties waar mensen opstappen en weer uitstappen. Door deze punten te verbinden ontstaat er een route. Door het toevoegen van een eenvoudige witte lijn tussen de punten geeft deze uitwerking precies weer waar Jobinder voor staat. De tagline vertelt precies wat ze doen, waarbij ús in kleur refereert aan jo. Het benadrukt ook nogmaals het Friese karakter. Het lettertype is bewust in undercast geschreven, hierdoor wordt het toegankelijk en vriendelijk.

De huisstijl

In de huisstijl maakten we ook gebruik van routes. Vrolijke cirkels met tussenstations. Dit resulteerde in allerlei kleurrijke uitingen.