Corporate magazine design

Wonen in Fryslân, het magazine van Makelaardij Hoekstra in gestyleerde vorm
gepost op door Marije Bakker

Voor Makelaardij Hoekstra hebben we al verschillende middelen mogen ontwerpen zoals haar website en de ‘Hoekstra Ontzorgt’ campagne, maar denk ook aan ‘groen-witte’ presentaties op het hoekpand bij het spoor bij de Schrans. Langzaamerhand moderniseren we de huisstijl van Makelaardij Hoekstra. 

Het magazine ‘Wonen in Fryslân’ werd nog in de oude stijl vormgegeven, gedrukt, en verspreid. Dat is voor de Staat een mooie kans om met haar talent voor drukwerk naar buiten te treden.

Je hebt ‘m waarschijnlijk wel eens voorbij zien komen. Het huis aan huis blad van Hoekstra, jarenlang heeft Makelaardij Hoekstra vier keer per jaar haar magazine verspreid onder 110.000 adressen in Friesland. Eerst als magazine later als dunnere krant en digitale weergave. Makelaardij Hoekstra wilde graag een glossy corporate magazine laten ontwerpen met nog meer inhoud, verdieping en blijvende verhalen.

De Staat is in de basis een webdesign bedrijf, maar ook bij drukwerk gaat ons designerhart (en zeker die van mij) sneller kloppen. Gezien we de modernisering van de huisstijl al in gang hadden gezet, en er ook nog een ander reclamebureau in Leeuwarden werd benaderd, wilden we niks minder dan een prachtstuk creëeren.

Om tot een goed concept te komen start je als vormgever met inspiratie op doen, zowel online als offline. Dat komt in de praktijk neer op bladeren in magazines, bladeren en nog heel veel meer bladeren :-). Maar ook online magazines bekijken, pinterest doorlopen en glossy bladen doorlopen. Juist alle type magazines, behalve die van andere makelaars. Je wilt jezelf natuurlijk onderscheiden.

Na genoeg inspiratie op gedaan te hebben kon het schetsproces beginnen. Katernen bedenken, concept uitwerken, spelen met foto’s, tekst, quotes, uitlijning, kleuren, etc. Vervolgens op basis van het concept de pagina’s uitgewerkt in een designconcept dat mocht worden gepresenteerd in een succesvolle presentatie


Het vernieuwde concept
In het vernieuwde moderne corporate glossy magazine staan relevante ontwikkelingen in de markt centraal. Ditmaal met name de starter op de arbeidsmarkt, zij lopen namelijk tegen de nodige problemen aan bij de aankoop van een huis. Middels goed verzorgde interviews met starters en kwalitatieve foto’s hebben we voor de 1e editie niet alleen het concept uitgewerkt, maar ook de volledige editie vormgegeven.



Het is een blad waar je echt even voor gaat zitten. Oprechte en actuele verhalen uit de noordelijke woningmarkt. Als grootste makelaar van Friesland weet men bij Hoekstra immers exact wat er ‘markt-breed’ speelt. We zijn enorm trots op het magazine, dat resultaat is van een makelaar die innovatief en zichzelf blijft doorontwikkelen als marktleider.

Ontwerptechnische keuzes
We hebben gekozen om strakke letters te combineren met cursieve schreef letters. Om het speels maar toch ook gedurfd te laten zijn. Tekst hoeft niet braaf op een pagina te staan, dus dat staat het ook niet in dit glossy blad. De tekst overlapt elkaar, foto’s en pagina-scheidingen.

Inhoud wordt ondersteund door rake afbeeldingen. Het gevoel van het verhaal wordt goed afgebeeld in de afbeeldingen. De inhoudsopgave wordt zowel tekstueel als visueel weergegeven. Ook de Quotes hebben een speelse weergave gekregen en krijgen eigenlijk alleen door de font-keuze één regel mee. Ook in de content mochten we meedenken, zo hebben we een aantal pakkende titels mogen bedenken.

De inhoudsopgave wordt in de navigatie ondersteund naast paginanummering in labels, als; ‘in bedrijf, starters van nu & stad uitgelicht’. Een nieuw katern is het in iedere editie uitlichten van een stad of dorp, waarbij we uiteraard inhaken op lokale trends, feiten, uitjes of eetplekjes die je moet bezoeken, maar daarbij ook aanhakend op lopende projecten van Hoekstra en te koop staande huizen. Zo is de cirkel weer rond. Verder lees je in elke editie over alle nieuwe projecten die er gaande zijn. Alle reden om het magazine te lezen!

Wil je het magazine bekijken? Bekijk dan de online versie: