Grendel Games

Een 'seriously entertaining' samenwerking
gepost op door Tarek Laarif | Minister van Creatie

Het maken van een website waarbij je start vanaf een leeg canvas is een lang traject waarin vele keuzes gemaakt worden. Een pad die je zelden alleen bewandeld. Naast het samenwerken met je opdrachtgever loop je samen met andere professionals. Professionals met een specialisme en een eigen inzicht en toegevoegde waarde in het totaalconcept van het opleveren van een corporate website voor een serious bedrijf als Grendel Games. De uitdaging is om alle visies en specialismen samen te brengen op dat ene pad en er voor te zorgen dat je een fantastische wandeling hebt gemaakt, maar ook dat je een fantastisch eindproduct oplevert waarin alles klopt.

Wij werden voor de klant aangehaakt in een team met een art-director (Robbin van Nek), copywriter (Ingrid van der Geest) en creatief strateeg & social media goeroe (Eko Kooistra). Samen met dit team zijn we aan de slag gegaan met de online merkbeleving van Grendel Games. Een klant waar de creativiteit door de aderen stroomt en oog voor detail doorsijpelt in alles wat men doet. Vraag was om een ‘staat-of-the-art’ website te creëren die uitstraalt Grendel Games een toonaangevend bedrijf is in de wereld van Serious Gaming.

Het was een mooie winterdag in 2015 waarop we de kick-off hadden middels een brainstorm sessie met het team op de zolder van Levelup. Onder het genot van goede koffie en een bak snoep gingen we los op een flip-over. Na diverse strategie sessies werd de Staat van Creatie gevraagd om de strategie te vertalen in een wireframe, waarbij we structuur,  proces flow, belangrijke elementen en functionaliteiten en belangrijke knoppen (CTA’s) gingen benoemen in klad.

Een van de uitkomsten van de sessie
Een van de uitkomsten van de sessie

 

Functioneel ontwerp

Het is mooi om te ervaren hoe je met (toen nog deels) onbekende mensen mooie en sterk ideeën uit een strategie en brainstorm kunt destilleren. De getekende schetsen gingen mee naar het Staatskantoor en daar zijn we aan de slag gegaan om een functioneel ontwerp te maken. Na een zorgvuldige interne feedbackronde binnen het projectteam was het tijd om de wireframes aan Grendel Games te presenteren. In de Grendel grot werden de wireframes bijgeschaafd en naar een hoger plan gebracht. De kracht van het delen en samenwerken werd in iedere fase aangetoond. 

Paralel aan het webdesign startte intern grafisch vormgever Anne Draaisma  aan een complete vernieuwing van de huisstijl. Het Grendel monster zou opnieuw tot leven worden gewekt. Naast de functionele designs hingen de concepten voor een nieuw logo aan een wand in de Grendel grot, zodat ook medewerkers die dagelijks gruwelijk vette serious games maken ook in Staat werden gebracht om hen bijdrage te leveren. De mooiste manier om zowel logo, corporate identity als de nieuwe wesbite breed gedragen te maken.  

fo

Webdesign

Vervolgstap is om het functioneel ontwerp naar een webdesign om te zetten. Samen met Robbin zijn we om de tafel gaan zitten om van alle informatie een passende digitale stijl te maken waarbij de bezoeker in de wereld van het monster wordt meegenomen. Het idee van de startpagina is dat je verwelkomt wordt in de grot van het monster. Je maakt eerst kennis met het Grendel Monster en met de Grendel filosofie. Daarna maak je kennis met het werk, de unieke werkwijze en de mensen die er werken. Tijdens het ‘afdalen’ in de grot hebben we gebruik gemaakt van parallax scrolling zodat je nog meer het gevoel krijgt dat je in de wereld van Grendel terecht komt.

home

Werkwijze van Grendel

Grendel Games heeft een unieke werkwijze, dat een eigen concept verdient. Onder het kantoor woont het monster, deze heeft een gat in de grond van het kantoor gemaakt en samen met hem daal je af in de krochten van zijn ‘habitat’. Naarmate je dieper komt wordt het donkerder en kom je duistere wezens tegen. 

werkwijze

Niets is recht

Op internet zie je te vaak strakke websites die bestaan uit rechte lijnen. Soms resulteert dat in een gebrek aan een eigen identiteit en met gebrek aan creativiteit. De stijl van Grendel is speels en cartoon-achtig, maar bezit toch een kleine mate van strakheid in de details. De website moest zich kunnen identificeren met de Serious Games die Grendel maakt zoals Underground, Gryphon Rider of Wijk & waterbattle. Het eindresultaat is een stijl die écht een eigen gezicht heeft gekregen. 

De games

Op de games-pagina ben je niet in de grot, maar in de wereld van de game. Iedere game heeft immers zijn eigen uitstraling en gevoel. Ook hier maken we weer gebruik van meerdere lagen in de achtergrond zodat je in deze kleurrijke wereld wordt gezogen. We starten met de hamvraag. Het probleem waar de klant van Grendel tegenaan liep. Daarna vertellen we in tekst en beeld hoe Grendel daarvoor een oplossing heeft bedacht. Hierbij wordt de klant aan het woord gelaten, maar ook de mensen die hebben meegewerkt aan het project. 

game-wijkwaterbattle

 

Eindresultaat

Het grote voordeel van een klein specialistisch bedrijf is dat je samen mag werken met andere professionals, iedere keer weer. De unieke skills van zorgvuldig geselecteerde professionals (in dit geval webdesign, tekstschrijver, social media expert en art-director) breng je samen en het eindproduct wordt naar een hoger plan gebracht dan dat je het met mensen op je loonlijst moet doen. Onze complimenten aan alle mensen die hebben bijgedragen in de totstandkoming tot een eindproduct waar we trots op mogen zijn: www.grendel-games.com