Data driven design

Serieuze resultaten behalen middels een combinatie van design en bezoekersdata
gepost op door Tarek Laarif | Minister van Creatie

Veel bedrijven maken gebruik van Google Analytics om hun websitebezoek te monitoren. Je kunt hier tonnen bruikbare informatie uit halen. Je kan zien hoe je bezoekers zich gedragen. Bijvoorbeeld hoeveel tijd ze spenderen op de website, welke pagina’s ze het meest bezoeken, maar ook op welke pagina ze waren toen ze de website besloten te verlaten. Zelfs hoe verschillende soorten gebruikers van je website een aankoop doen (denk dan aan mobiel vs. desktop, nieuwe bezoeker vs. terugkerende bezoekers, bezoekers die via Google kwamen, etc etc). Dit zijn maar een paar basisvoorbeelden, want er is nog véél meer mogelijk met Analytics. 

Wat ik als webdesigner veel interessanter vind is hoe je met deze data een website design kunt maken die naadloos aansluit bij het gedrag van je bezoekers. Hiermee maak je de ervaring voor de bezoeker fijner en de kans is groot dat je conversie omhoog schiet. Je bereikt dus beter wat je wilt met je website. Het kan zijn dat je meer afspraken wilt realiseren, meer offerte-aanvragen binnen wilt krijgen of meer producten wilt verkopen. 

Samen met Marco Kramer van IMAGA hebben wij een aantal cases gedaan waarbij Marco de uitgebreide data uitpluist en vervolgens omzet in een bruikbaar rapport welke is voorzien van conclusies.  Wij ontwikkelen dan de wireframes (de indeling van de pagina’s en het gedrag van de objecten), waarbij IMAGA over ons schouder meekijkt. De keuzes die dit proces worden gemaakt zo veel mogelijk gematcht met de zakelijke doelen. En altijd vanuit het perspectief van de wensen en doelen van de eindklant, de bezoeker van de website. Sommige bedrijven willen bijvoorbeeld graag het nieuws op de eerste pagina terug zien. Als blijkt dat de bezoekers minimaal klikken op deze berichten, dan is het veel beter om dit weg te laten en dieper in de structuur van de website te stoppen. Of zelfs helemaal weg te laten en je nieuwsberichten via social media tonen.

Je website lekt geld

Marco komt vaak binnen met de vraag: “Lekt jouw website geld?”. Daarmee wil hij zeggen dat je waarschijnlijk veel kansen laat liggen omdat je de bezoekers de verkeerde kant op stuurt of helemaal niet binnen weet te krijgen. Hieronder zal ik een aantal cases bespreken waarbij de website geld lekte en door middel van een nieuw human centerend design prachtige resultaten heeft behaald. 

Een mooie kapperszaak wil meer afspraken inplannen

Care For Hair is een kappersketen met 10 kapperszaken. Care For Hair is de kapper die een luxe haarervaring biedt voor een betaalbare prijs en dat wilden ze dan ook graag uitstralen. Hun vorige website voldeed niet aan deze eisen en er waren veel bezoekers die afhaakten. Sinds een jaar verzamelen wij nieuwe data en de resultaten liegen er niet om! 

Een aantal resultaten van het eerste jaar met het nieuwe design t.o.v. het jaar ervoor:

  • Het aantal bezoekers dat de Care For Hair site bezoekt (nadat ze zochten naar een kapper) op Google groeide met + 1,986% 
  • Bezoeker bekeken 100% meer pagina’s dan voorheen
  • Het totaal mobiele bezoekers steeg met + 55.4%, bezoekers op desktop steeg met 64% en op tablet waren 43.7% meer gebruikers te vinden
  • Bezoekers spenderen 20% meer tijd op de website
  • Uit een bezoekerers-onderzoek (Net Promoter Score) op de site blijkt dat deze heel tevreden zijn met het nieuwe design. De website krijgt een dikke 8+ van de gebruikers
  • Bezoekers klikken veel minder snel direct weg na de eerste pagina: het nieuwe webdesign zorgt voor een daling van bezoekers die direct weer vertrekken van maar liefst 30% (bounce-rate). En op mobiel zelfs 40%

Een belangrijk speerpunt was om meer mensen online een afspraak te laten inplannen. Het aantal mensen dat de website bezocht en verder ging naar de Boekings-Pagina groeide met maar liefst 2200%!!

Omdat dit de belangrijkste pagina is hieronder nog een aantal resultaten van de Online Afspreken pagina:

  • Pageviews: + 2,200% (31,554 vs 1,372)
  • Unique Pageviews + 2,180.71% (22,351 vs 980)
  • Gemiddelde tijd op deze pagina : – 7.51% (00:01:51 vs 00:02:01) (Zou dit kunnen komen door een minder complex design?)
  • Vindbaarheid in Google  + 509.64% (4,554 vs 747) 
  • Pageviews door organisch zoekresultaat + 1,986.06% (24,845 vs 1,191)

Staalbedrijf met veel diverse soorten klanten wil laten zien wat ze kunnen en zo sneller contact leggen met potentiële klanten

Mannen van Staal is een prachtig bedrijf, gevestigd in Leeuwarden. Zij maken zowel grote staalconstructies als bruggen, maar werken ook samen met wereldberoemde kunstenaars om gigantische stalen kunstwerken te realiseren.  ‘Wy tinke yn Stiel’ (Denken in Staal) hebben we bedacht en daarbij de specialisten centraal gezet op de site. Dát is hun credo en dat mogen ze ook uitstralen, zeker op de website. 

Het nieuwe webdesign presteerde alleen al de eerste maand direct veel beter:

  • Het aantal keren dat mensen de nieuwe pagina’s voorbij zagen komen in hun zoekresultaten steeg met + 289%
  • Het aantal keren dat mensen daadwerkelijk klikten in google op die zoekresultaten en de site bezochten steeg ook met + 380%

Resultaten in de volgende maanden:

  • Het nieuwe design zorgde voor bijna 1/5e meer bezoeken
  • Een groei van 17% meer bezoekers
  • Verbetering (daling) van 41,6% van het percentage mensen dat bij het zien van de site zag direct vertrokken (bounce-rate) 
  • 21% meer bezoek via Google Search
  • 85% meer gelezen pagina’s
  • 82% groei van de tijd die men op de site besteed
  • Het aantal Friese bezoekers groeide met 17,5% en deze spendeerden zelfs 163% meer tijd op de site
  • Mobiele bezoekers lazen bijna 70% meer pagina’s
  • Van de mobiele bezoekers kwam er 90% meer verkeer via Social Media

Inmiddels hebben we onze kennis en vaardigheden ook toe mogen passen op andere klanten zoals Makelaardij Hoekstra, Sport Fryslân, Struiksma Makelaars, WokToGo en Medilex Onderwijs. 

De perfecte combinatie: een dataspecialist en een door de wol geverfde webdesigner

Als webdesignburo hebben we talloze websites gemaakt (258 op het moment van schrijven) waarbij we vaak uitgingen van bedrijfsidentiteitervaring, merkbeloftes, klantverhaal, esthetiek, bedrijfsidentiteit en gezond verstand. Deze websites behaalden ook wel iets betere resultaten dan voorheen, omdat we door onze ervaring weten wat wel werkt en wat niet. Maar een website ontwerpen met alle mogelijke data van je bezoekers als munitie is toch wel andere koek. Nu kun je iedere keuze die je maakt in het ontwerp onderbouwen en creëer je echte digitale ervaringen op maat. Om nog verder te gaan zou je ook een aantal van je (potentiële) klanten een test laten doen om zo je website nog verder aan te scherpen!  Want een website is nooit af, je moet blijven ontwikkelen met de meest recente bezoekersdata*.
  
Persoonlijk, voor mij als webdesigner, is dit de allerfijnste manier om te werken omdat je geen aannames doet op basis van ervaring en boerenverstand, maar op basis van feitelijke data. En om er daarna een perfect passend ‘Persuasive Design’ (mooi woord voor nieuw sausje) overheen te gooien dat exact past bij klant en zijn merkbeleving… dat komt wel goed  ;-).

Al deze prachtige resultaten zijn natuurlijk een co-creatie tussen de klant en ons als team. Want deze bedrijven steken zelf ook veel energie in de website, wij geven ze vooral goede handvatten. De website van Care For Hair wordt bijvoorbeeld met grote regelmaat voorzien van goede artikelen en mooie foto’s ter inspiratie. 

Ook serieuze resultaten behalen met een nieuw design?

Neem contact op met onze Minister van Handel Jetze Paulusma om eens te bespreken hoe wij je kunnen helpen met Data Driven Design. Deze methode werpt namelijk zijn vruchten af voor ieder concept!

mail jetze@destaatvancreatie.nl of bel 058 – 58 53 740

* er is nog talloze software om je bezoekers op allerlei manieren te volgen (zelfs meekijken is een optie), daar maken we in deze voorbeelden geen gebruik van